سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

99/1/30
8:10 ع

ورش شترمرغ در ایران از سال 1378 با ورود گله های مولد، تخم نطفه دار و جوجه یک روزه از کشورهای آفریقای جنوبی، زیمبابوه، کانادا، هلند، بلژیک، ترکیه و اسپانیا آغاز گردید. بعد از آن به سرعت تب پرورش این پرنده بالا گرفت و مشتاقان پرورش این پرنده که شیفته تبلیغات پرورش دهنده گان شده بودند به امید دستیابی به سود زود هنگام و بدون داشتن دانش کافی از نحوه پرورش این پرنده پا به عرصه فعالیت آن نهادند. دلال بازی و خرید و فروش پرنده زنده رواج یافت و بدلیل تقاضای فراوان، شترمرغ در سنین مختلف به قیمت گزاف به فروش می رسید. قیمت جوجه سه ماهه در آن زمان تا 450 هزار تومان، پرنده یکساله تا یک میلیون تومان و پیش مولد تا 7 میلیون تومان و یا بیشتر بود.

توجه پرورش دهندگان بیشتر به واردات جوجه و تخم نطفه دار به منظور دستیابی به سود بیشتر و آنی بود و کمتر توجهی به روشهای صحیح بخصوص در زمینه پرورش مولدین، جوجه کشی و تولید جوجه می شد. تب پرورش این پرنده باعث شد که مزارع فراوانی با دریافت مجوز و یا بدون مجوز در کشور شروع به فعالیت نموده و نسبت به نگهداری پرنده تا سن بلوغ به امید تولید و فروش جوجه اقدام نمایند.

به دلیل قیمت بالای پرنده زنده تمایل به پرواربندی و کشتار وجود نداشت و همه پرندگان وارداتی و تولیدی بصورت زنده معامله شده و در مزارع نگهداری می شدند، بطوری که جمعیت مولدین به سرعت افزایش یافت و صنعت آماده ورود به فاز جدید که تولید جوجه از مزارع داخلی بود گردید. به دلیل عدم دانش کافی و اطلاعات فنی در زمینه پرورش شترمرغ، اغلب پرورش دهندگان در سال های اولیه با ضرر و زیان و یا شکست مواجه شدند. در این مرحله واردات صورت نمی گرفت و قیمت ها سیر نزولی بخود گرفته بود. تولید
در مزارع پرورش مولد در کشور بطور جدی تری آغاز گردید. پرواربندی تا حدودی رونق یافت ولی پرواربندان در فروش پرنده کشتاری و محصولات سردرگم بوده و با مشکل مواجه بودند. آن ها بسختی مشتری پیدا می کردند و سود زیادی نیز عایدشان نمی گردید.

اتحادیه پرورش دهندگان شترمرغ و یا شرکت های موجود نیز فکری بحال پرندگان کشتاری و محصولات نهایی نکرده بودند و محصولات نهایی با قیمت نازل بفروش می رسید. اگر هم خرید و فروشی انجام می گردید مقطعی بود و تداوم نداشت. اکثر مزارع مولد بدلیل نداشتن دانش کافی از نحوه مدیریت مولدین و دستگاه جوجه کشی مناسب نتوانستند تولید خوبی داشته باشند و با ضرر و زیان نسبت به حراج مولدین خود به قیمت نازل اقدام نمودند.

فروش کتاب کامل راهنمای پرورش شترمرغ


  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ